Mobilní aplikace

logo

google playapp store

 

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 3
DNES: 422
TÝDEN: 3425
CELKEM: 969286

Svátek

Svátek má Albína

Obsah

Okružní křižovatka

Křižovatka v centru obce, kde se spojují Palackého, Březová a Pražská ulice dostává zcela novou formu. Místo běžného křížení se příkazem STOP z Palackého ulice zde vzniká tzv. okružní křižovatka. Tento typ křížení silnic se osvědčil na celém světě zejména pro svojí bezpečnost a proto se stále více a více zavádí i v naší republice. Jak vypadá okružní křižovatka jistě víte a proto se podívejme ta tu naší.

Podnětem k její stavbě byly petice občanů jednak za větší bezpečnost přechodů Pražské ulice na tomto místě a dále petice požadující zpomalení provozu vodidel na Pražské ulici obecně. Dopravní studie ukázala, že nejlepším prostředkem, jak přinutit řidiče svá vozidla zpomalit, je právě okružní křižovatka. V její blízkosti budou vybudovány přechody pro chodce, na kterých bude zabráněno předjíždění. Nedávno jsem např. viděl, jak řidič jedoucí od Letů dal na přechodu Pražské ulice přednost mamince s kočárkem a zastavil, ale začal ho předjíždět jiný řidič a skutečně jen zázrakem nedošlo k sražení přecházejících tímto autem.

Principem stavby okružní křižovatky je to, že osy všech silnic vedoucích ke křižovatce se protnou ve středu kruhu, který auta objíždějí. Tak mají auta ze všech směrů stejný poloměr části kruhu, který kolem středu křižovatky objíždí. Z tohoto důvodu se celá křižovatka posune dále směrem k sokolovně.

Jak tedy bude vypadat příjezd autem ze směru od Prahy. Dnes se Pražská ulice za křižovatkou s Viničnou alejí zatáčí mírně vlevo, po dokončení okruhu půjde prakticky rovně. Naopak ze směru od Letů silnice těsně za křižovatkou s Lomenou ulicí mírně zatočí doleva. Uprostřed křižovatky bude vybudován zvýšený kruh o průměru 16,0 m, který auta ze všech směrů budou objíždět. Šířka vozovky kolem kruhu bude 8,25 m, z čehož vnitřní mezikruh těsně u středu bude ze žulových kostek, zbytek vozovky bude živičný.

V obou směrech Pražské ulice těsně před a za novou křižovatkou budou dva dělící ostrůvky s přechody pro chodce. Tyto ostrůvky zabrání, jak jsem již uvedl, předjíždění vozidel na obou přechodech. Další přechod pro chodce bude před vyústěním Palackého ulice.

Kolem vozovky nové křižovatky budou vybudovány nové chodníky pro chodce, které budou širší (1,5 metru) a tedy i bezpečnější než současný stav. Půjdeme-li pěšky od Vinice, dojdeme nejprve k prvnímu přechodu, kterým přejdeme vozovku a můžeme pokračovat do Březové nebo dále do Palackého, nebo můžeme pokračovat dále podél Pražské kolem okruhu, odbočit do sokolovny nebo pokračovat dále kolem Pražské ulice směrem ke Karlické. Bude zde i chodník kolem Biosky směrem k nové škole jako dosud. Chodník podél Pražské ulice bude od vozovky oddělen travnatým pásem šířky 1,5 metru.

Po druhé straně Pražské ulice dosud žádný chodník nebyl. Nyní se to změní, protože vozovka se posune směrem k sokolovně a vznikne tedy nový prostor pro pěší. Půjdete-li z Palackého ulice k nové škole, přejdete za knihovnou nový travnatý pás a dojdete k přechodu pro chodce s dobrým výhledem na obě strany. Po přejití Pražské můžete pak pokračovat buď doleva ke Karlické, doprava k sokolovně nebo dále k Vinici nebo rovně k nové škole. Také vjezdy a výjezdy ze zahrad, které jsou nyní těsně u Pražské se podstatně zlepší.

Dopravní situace se novou okružní křižovatkou značně zjednodušší. Bude uzavřen vjezd i výjezd do Březové ulice a část této ulice mezi Fügnerovou a Palackého bude přístupna pouze ve směru od Fügnerovy jako slepá ulice. Vjezd do areálu Sokola zůstane zachován beze změny. Chodníky povedou až k nové bráně.

Hlavně se ovšem zpomalí průjezd tímto důležitým dopravním uzlem. Každý řidič jedoucí po Pražské, kde měl dosud přednost v jízdě, bude muset výrazně zpomalit, protože tuto přednost ztratí. Přednost na okružní křižovatce budou mít auta jedoucí po okruhu a každý, kdo do křižovatky vjíždí, musí dát přednost těm, kteří po okruhu již jedou, tedy dát přednost vozidlům přijíždějícím zleva.

Větší bezpečnosti přispěje i rekonstruované veřejné osvětlení. Na plánku můžete vidět půdorys stavby.

Již dnes můžete pozorovat, jak stavba vzniká. Zatím probíhají přeložky inženýrských sítí, zejména kanalizace, telefonu a vedení elektřiny. Pak bude následovat stavba vozovek, chodníků a centrálního kruhu. Na jaře proběhnou i zahradní úpravy. Termín dokončení celé stavby je duben 2005. Vzhledem se složité dopravní situaci by měl být s velmi krátkým intervalem 2 týdnů zachován průjezd po Pražské ulici po celou dobu stavby, i když průjezd bude po dobu výstavby vozovek omezen.

Investorem stavby křižovatky je Středočeský kraj, obec se bude podílet pouze menším příspěvkem na nové chodníky. O výšce spolufinancování obce se stále jedná a není uzavřeno. Dodavatelem stavby byla krajským úřadem vybrána firma Strabag a.s. Většinu prací provádí jako subdodavatel firma Ekis s.r.o. Projektantem stavby je ing. Alster. Na fotografii je jiná okružní křižovatka, kterou ing. Alster projektoval a na plánku je část projektu naší, dobřichovické křižovatky. 

Fotografie kruhového objezdu si můžete prohlédnout ZDE

Stránka

  • 1

 


Stránka

  • 1